بهترین زمان و نشانه‌های تعویض شمع خودرو

قطعات خودرو پس از مدت زمانی که از کارکرد آن‌ها می‌گذرد به‌دلیل فرسودگی و خراب شدن، کارایی خود را از دست می‌دهند و باید تعویض گردند. شمع یکی از قطعات بسیار مهم و اساسی خودرو است که پس از گذشت مدتی، فرسوده و خراب می‌شود و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

اگر شمع کارکرد درستی نداشته باشد دیگر قطعات خودرو را دچار مشکل می‌کند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با بهترین زمان تعویض شمع خودرو و نشانه‌های آن آشنا سازیم؛ پس اگر به‌دنبال اطلاعاتی در زمینه شمع خودرو هستید این مقاله را از دست ندهید.

شمع خودرو و کاربرد آن

شمع یکی از قطعات مهم خودرو است که در قسمت سرسیلندر ماشین قرار دارد. شمع خودرو دارای دو الکترود جدا از هم است که شکافی کوچک میان آن‌ها وجود دارد. وظیفۀ شمع رساندن جریان الکتریکی از سیستم احتراق به محفظۀ احتراق در موتور است. این جرقۀ الکتریکی موجب منفجر شدن مخلوط فشرده سوخت ـ هوا می‌گردد و موتور را روشن می‌نماید.

اگر همۀ قطعات به‌درستی کار کنند، پیستون‌های موتور به حرکت در می‌آیند و خودرو روشن می‌شود. اینگونه خودرو قدرت خود را حفظ نموده و مخلوط فشرده سوخت ـ هوا به آرامی می‌سوزد. شمع‌ها جریان شدید فشار و گرمایی که در سیلندرها است را تحمل می‌کنند و علاوه بر تأمین جرقۀ لازم برای احتراق، رسوبات ناشی از مواد افزودنی سوخت یا سایر آلاینده‌ها را ازبین می‌برند.

چرا شمع خودرو نیاز به تعویض دارد؟

شمع موجب ایجاد جرقه در موتور و در نهایت روشن شدن خودرو می‌شود. کارکرد درست شمع با عملکرد موتور ارتباط مستقیم دارد. شمع‌های فرسوده و خراب در زمان استارت زدن و نیز شتاب گرفتن ماشین موجب احتراق ناقص می‌شوند و در این صورت خودرو نمی‌تواند بیشینه قدرت خود را حفظ نماید و سوخت زیادی هدر داده می‌شود. شمع‌ها در صورت خرابی و فرسوده شدن نیاز به تعویض دارند.

دلیل اینکه شمع‌های کارکرده و فرسوده باید تعویض شوند این است که روی شمع‌های فرسوده رسوبات جمع می‌شود و این عمل موجب احتراق زودهنگام و پیش از موعد سوخت می‌شود و در این حالت انرژی خودرو به‌صورت نامنظم تأمین می‌گردد. و دیگر آنکه شکاف‌های میان شمع کهنه به مرور زمان در اثر فرسودگی، ساییدگی و حرارت زیاد بزرگ‌تر شده و این افزایش فاصله منجر به احتراق نامنظم و بدون اثر می‌شود.

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

شمع‌های خودرو نیاز به تعویض زودهنگام ندارند و امکان دارد تا چندین سال ماندگاری داشته باشند و عمر کنند. عمر مفید شمع چیزی در حدود 5 تا 7 سال است. خودروسازان توصیه می‌کنند که پس از پیمودن 50000 کیلومتر اقدام به خرید شمع خودرو و تعویض آنها گردد. باید گفت که عمر مفید شمع خودرو به عواملی مانند نوع شمع و شرایط نگهداری از شمع وابسته است.

شمع‌های سوزنی و ساخته شده از مواد مقاوم عمر طولانی‌تری نسبت به شمع‌های معمولی (مسی) دارند. در برخی موارد نیز نگهداری نادرست از شمع موجب می‌شود که زودتر از موعد خراب شود و عمر آن به پایان برسد. خرابی شمع خودرو سبب احتراق ناقص می‌شود و در این صورت موجب افت توان موتور خواهد شد. توصیه می‌شود شمع‌های فرسوده، کثیف و خراب با شمع‌های نو و سالم تعویض گردند.

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد شمع از جمله قطعاتی است که نیازبه تعویض زودهنگام ندارد و امکان دارد سال‌ها طول بکشد تا نیاز به تعویض داشته باشند. اغلب خودروسازان پیشنهاد می‌کنند که پس از هر 50000 کیلومتر رانندگی باید شمع‌های خودرو تعویض شود.

علائم و نشانه‌های تعویض شمع خودرو

از جمله نشانه‌های تعویض شمع خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تأخیر در شتاب: در صورت خرابی و کثیف بودن شمع‌ها، ماشین در حال حرکت گاز نمی‌خورد و در شتاب‌گیری تأخیر دارد. البته باید دقت نمود که تأخیر در شتاب‌گیری خودرو ممکن است بر اثر عوامل دیگری چون خرابی پمپ بنزین،کثیفی انژکتورهای سوخت و وجود اختلال در سنسورهای اکسیژن رخ دهد. بنابراین پیش از تعویض نمودن شمع خودرو به تعمیرکار خودرو مراجعه کنید.

2. خودرو به‌سختی روشن می‌شود: در صورتی که شمع‌های خودرو کثیف و یا خراب باشند خودرو یا روشن نمی‌شود و یا اینکه به‌سختی روشن می‌شود. چرا که در صورت بروز مشکل در شمع‌ها، جرقۀ لازم در سیلندرها ایجاد نمی‌گردد و عمل احتراق به‌درستی انجام نمی‌شود و موتور نیرو و توان کافی برای راه‌اندازی و به حرکت درآوردن خودرو را نخواهد داشت؛

بنابراین اگر خودروی شما به سختی روشن می‌شود هر چه زودتر شمع‌های آن را تعویض نمایید، چرا که اگر نسبت به تعویض شمع ماشین دیر اقدام شود. شمع آسیب دیده به موتور و استارت ماشین صدمه می‌زند و موجب می‌شود باتری خالی شود.

3. مصرف سوخت افزایش می‌یابد: یکی از علائمی که به ما نشان می‌دهد باید شمع‌های ماشین تعویض شوند این است که مصرف بنزین خودرو بدون دلیل افزایش می‌یابد. شمع خراب و فرسوده موجب می‌شود موتور بیش از اندازه کار کند.کارکرد بیش از حد توان موتور، موجب احتراق ناقص در سیلندر می‌شود و اینگونه مصرف سوخت ماشین افزایش پیدا می‌کند.

4. صدای موتور بلندتر می‌شود: زمانی که یکی از شمع‌های ماشین به درستی کار نکند، صدای موتور نسبت به حالت عادی ماشین بلندتر خواهد بود. باید این نکته را ذکر کرد که فرقی ندارد خودروی شما 4، 6 و یا 8 سیلندر است، اگر یکی از شمع‌ها خراب باشد و کارکرد یک سیلندر را کاهش دهد بر روی دیگر سیلندرها نیز تأثیر گذاشته و سبب ایجاد صداهای عجیبی مانند تلق تلق می‌شود.

5. چراغ چک ماشین روشن می‌شود: زمانی که چراغ چک ماشین روشن شود نشان‌دهنده این است که مشکلی در خودرو وجود دارد. زمانی که شمع خراب باشد چراغ چک خودرو روشن می‌شود. البته باید دقت داشت که روشن شدن چراغ چک ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. برای اطمینان از اینکه کدام قسمت موتور دچار خرابی است به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

6. احتراق ناقص در سیلندرها: عملکرد نادرست شمع‌های ماشین موجب احتراق ناقص در سیلندرها می‌شود. زمانی که ماشین دچار احتراق ناقص گردد، آلودگی زیادی از اگزوز خارج می‌شود و موجب آسیب به محیط زیست می‌شود.

7. در حالت در جا کار کردن ماشین، صداهای غیر عادی از موتور شنیده می‌شود: زمانی که شمع‌های خودرو دچار مشکل و خرابی باشند ماشین در حال توقف لرزش دارد و صداهای غیر عادی از موتور شنیده می‌شود. هنگامی که عایق مخصوص شمع‌ها دچار ترک و یا شکستگی شوند، دو سر الکترودهای شمع ماشین، دچار مشکل شده و جرقه‌ای در سیلندر به وجود نمی‌آید. در این صورت صدای تلق تلق، کوبش، لرزش، تق تق از موتور ماشین شنیده می‌شود و خودرو بد کار می‌کند و در حالت درجا لرزش و ارتعاش دارد.

تعویض شمع خودرو چه تأثیری دارد؟

تعویض شمع‌های فرسوده و خراب، عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد. از جمله مزایای تعویض شمع می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش یافتن شتاب ماشین: هر چه قدرت شمع در ایجاد جرقه بیشتر باشد، خودرو زمان کمتری را برای به‌دست آوردن انرژی لازم جهت افزایش سرعت خواهد داشت و در نتیجه زمان شتا‌ب‌گیری خودرو کوتاه‌تر می‌شود.
  • کاهش انتشار کربن‌دی اکسید: شمع‌های فرسوده و کهنه علاوه بر صدمه رساندن به خودرو برای محیط زیست نیز مضر هستند. شمع‌های کهنه فشار شدیدی به موتور وارد می‌کنند و اینگونه موادآلاینده زیادی را آزاد می‌کنند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند. با تعویض شمع فرسوده می‌توان به کاهش آلاینده‌ها کمک نمود.
  • عملکرد بهتر موتور: تعویض به‌موقع شمع‌های خودرو عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد. کارکرد نادرست شمع‌ها عملکرد دیگر قطعات موتور را دچار اختلال می‌کند. شمع‌ها با گذشت زمان کارکرد مفید خود را از دست می‌دهند و عمل جرقه‌زنی را به‌درستی انجام نمی‌دهند و در این صورت توان موتور افت پیدا می‌کند و صدا و لرزش در موتور ایجاد می‌شود.
  • کاهش یافتن مصرف سوخت در موتور خودرو: با تعویض به موقع شمع خودرو مصرف سوخت در موتور کاهش می‌یابد. شمع خراب و فرسوده موجب احتراق ناقص در سیلندرها شده و سوخت را هدر می‌دهد. اگر عمل احتراق به‌صورت درست در سیلندر اتفاق بیفتد، سوخت کمتری مصرف می‌شود.

چطور عمر مفید شمع خودرو را افزایش دهیم؟

راه‌کارهای زیادی برای افزایش عمر شمع خودرو وجود دارد از جمله می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • انتخاب شمع مناسب و با کیفیت: شمع‌های مسی از رسانایی بالایی برخوردارند و قیمت پایینی دارند اما طول عمر آن‌ها کم است. شمع‌های با جنس پلاتینیوم و ایریدیوم قیمت زیادی دارند و عملکرد آن‌ها در طولانی مدت بالا است. انتخاب شمع مناسب برای خودرو بستگی به موتور خودرو دارد.
  • تمیز نمودن به‌موقع و مرتب شمع‌ و الکترودها: تمیر کردن مرتب شمع و الکترودها موجب می‌شود عمر بیشتری داشته باشند.
  • تمیز کردن شکاف بین شمع‌ها: تمیز کردن شکاف بین شمع‌ها موجب عملکرد خوب آن‌ها می‌شود. اگر فاصلۀ میان الکترود مرکزی و جانبی کم باشد جرقۀ ضعیفی به‌وجود می‌آید و سبب می‌شود موتور کارکرد ضعیفی داشته باشد. و اگر شکاف میان آن‌ها بیش از اندازه بزرگ باشد امکان دارد اصلاً جرقه‌ای ایجاد نشود.
  • تمیز نمودن محل نصب شمع: عمل احتراق باعث جمع شدن زباله و روغن در محل نصب شمع‌ها می‌شود و این موجب می‌گردد آن‌ها عملکرد درستی نداشته باشند. بنابراین با تمیر کردن محل نصب شمع می‌توان عمر آن را افزایش داد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد شمع خودرو و کاربرد آن، نشانه‌های تعویض شمع و عمر مفید آن‌ها مطالبی را بیان نمودیم. در پایان باید گفت که شمع‌ها از قطعات مهم و اساسی خودرو به‌شمار می‌روند و باید در زمان مناسب تعویض شوند تا به دیگر قطعات ماشین آسیب نرسد. اگر شمع ماشین فرسوده و خراب باشد در کارکرد موتور تأثیر منفی خواهد گذاشت و موجب افزایش مصرف سوخت و افت شتاب و توان خودرو می‌شود؛ به همین علت باید با نشانه‌های تعویض شمع آشنا بود و نسبت به تعویض آن در زمان مناسب اقدام کرد.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.