بهترین چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر

چک لیست کامل چکاپ خودرو قبل از سفر

اگر قصد مسافرت با خودروی خود را دارید، برای اینکه سفری ایمن و بی‌دردسر داشته باشید قبل از سفر ، حتماً چک لیست کامل چکاپ ماشین را انجام دهید. باید قبل از شروع سفر از اینکه خودروی شما شرایط خوبی دارد اطمینان حاصل کنید و بخش‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید. در این مقاله قصد داریم در مورد چک لیست کامل خودرو قبل از مسافرت مطالب کاربردی بیان گردد. بنابراین، اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود به سفری طولانی بروید و به ‌دنبال اطلاعاتی کامل و جامع در مورد چک کردن قسمت‌های مهم خودرو قبل از سفر هستید، این مطلب را از دست ندهید.

چرا چکاپ کامل خودرو قبل از سفر اهمیت دارد؟

باید بیان کرد که که بررسی خودرو قبل از سفر، یکی از موارد پراهمیت و مهمی است که باید حداقل 2 روز قبل از مسافرت به آن دقت داشته باشید. می‌توانید بررسی و چک کردن بخش‌های مختلف ماشین را خودتان انجام دهید یا اینکه به تعمیرکار مراجعه کنید. در واقع راحت‌ترین روش چکاب خودرو قبل از سفر، مراجعه کردن به تعمیرکار است.

با این حال اگر زمان کافی برای مراجعه به تعمیرکار ندارید، باید خودتان خودرو را قبل از مسافرت بررسی و چک کنید، در این صورت باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا خودرو شما در طول سفر دچار مشکل نگردد. در ادامه در مورد بخش‌هایی از خودرو که باید قبل از مسافرت حتماً بررسی شوند توضیحاتی ارائه می‌شود. پیشنهاد میگردد صفحه آموزش تعمیرات خودرو را یک سری بزنید و اطلاعات عمومی خودرویی خود را افزایش دهید.

چرا چکاپ کامل خودرو قبل از سفر اهمیت دارد؟

بررسی لاستیک‌های خودرو

لاستیک‌های خودرو از مهم‌ترین مواردی هستند که باید قبل از مسافرت بررسی شوند. بنابراین حتماً قبل از سفر میزان باد لاستیک‌ها، وجود میخ و یا سنگریزه در شیار لاستیک‌ها، وجود پارگی و فرسودگی در آن‌ها و تاریخ تولید لاستیک‌ها را مورد بررسی قرار دهید. از جمله نکات مهمی که در مورد لاستیک‌های خودرو قبل از سفر باید به آنها توجه داشت، موارد زیر را می‌توان نام برد:

• بررسی باد لاستیک‌ها: پر باد و یا کم باد بودن تایرهای خودرو، هر دو برای ماشین مسئله‌ساز است و خودرو را دچار مشکلاتی می‌کند. کم بودن باد لاستیک‌های خودرو، مصرف سوخت را افزایش داده و هندلینگ ماشین را نیز سخت‌تر می‌نماید. زمانی که باد لاستیک‌های خودرو کم باشد، امکان دارد موجب پنجر شدن لاستیک و سرگردانی و دردسر شما در جاده شود.

پر باد بودن لاستیک‌ها نیز طول عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد و آن‌ها را فرسوده و رانندگی را سخت می‌نماید. تنظیم بودن باد لاستیک‌های خودرو سبب فرمانپذیری و کنترل خودرو در جاده‌های پر پیچ‌ و خم می‌شود. دقت کنید که باد لاستیک‌ها را بر اساس وزن کلی خودرو که شامل وزن مسافران و وسایل داخل خودرو است، تنظیم نمایید.

بررسی لاستیک‌های خودرو قبل سفر

 

پیشنهاد میشود مقاله رو به رو را نیز مطالعه بفرمایید : علت یکسره شدن فن خودرو + راهکارهای عالی برای تعمیر آن

 

• بررسی شیار و آج لاستیک‌ها: شیارها و آج‌های جانبی لاستیک‌های خودرو را باید از نظر وجود سنگریزه در آن‌ها و نیز فرسوده شدن مورد بررسی قرار داد. وجود ذرات و سنگریزه‌ها در آج لاستیک‌ها بسیار خطرناک است و ممکن است پنجری لاستیک‌ها را به‌دنبال داشته باشد.

با نشانگرهای مخصوص سایش آج، اطمینان حاصل کنید که آج‌ لاستیک‌های خودرو، دچار فرسودگی نشده باشند. اگر نشانگرهای سایش با آج‌ها در یک سطح قرار بگیرند و هم‌سطح باشند بدین معنی است که لاستیک‌ها فرسوده شده و باید تعویض شوند.

• چک کردن لاستیک‌ها از نظر فرسودگی: وجود هر گونه فرسودگی و پارگی در لاستیک‌های خودرو بسیار خطرناک است و ممکن است در جاده شما را دچار دردسر کند.

• بررسی تاریخ تولید لاستیک‌ها: تاریخ تولید تایرها را چک کنید و اگر شش سال یا بیشتر از این مدت از تولید آن‌ها می‌گذرد و عمق آج آن‌ها کم شده و از بین رفته است، یعنی زمان آن رسیده که تعویض شوند.

• چک کردن لاستیک زاپاس خودرو: لاستیک زاپاس خودرو را از نظر موجود بودن، سلامت و تنظیم باد آن بررسی کنید. چک کنید که ابزارآلات تعویض زاپاس همچون آچارچرخ، جک و مثلث خطر را به همراه داشته باشید تا در زمان ضروری که به آن‌ها احتیاج دارید در دسترس باشند.

بررسی روغن‌ها و دیگر مایعات مهم در خودرو

روغن‌های خودرو نقش مهمی را در ماشین بر عهده دارند و به همین دلیل باید قبل از سفر آن‌ها را بررسی و چک کنید. از جمله روغن‌های مهم خودرو که باید قبل از مسافرت مورد بررسی قرار بگیرند روغن موتور، روغن گیربکس، روغن ترمز و روغن هیدرولیک خودرو هستند.

بررسی روغن‌های مهم در خودرو قبل سفر
• روغن موتور: ابتدا روغن موتور را از نظر سطح کیفیت و به اندازه بودن آن مورد بررسی قرار دهید. اگر تاریخ تعویض روغن موتور فرارسیده و نزدیک است، آن را تعویض کنید.

• روغن گیربکس: روغن گیربکس خودرو را نیز بررسی کنید؛ چرا که روغن گیربکس موجب می‌شود که عمل تعویض دنده به آرامی انجام شود. در صورت نیاز به تعویض روغن ، تعمیرکار می تواند بوسیله دستگاه ساکشن روغن گیربکس اتومات این عملیات را انجام دهد.

• روغن ترمز: روغن ترمز از مهم‌ترین مواردی است که باید قبل از مسافرت آن را چک کنید. اطمینان یابید که روغن ترمز با کیفیت بالا و به اندازه کافی در ماشین وجود دارد تا ترمز‌های خودرو عملکرد خوبی داشته باشند.

• روغن هیدرولیک: روغن هیدرولیک خودرو فرمانپذیری روان‌تر و راحت‌تر را به‌دنبال دارد و به همین دلیل باید بررسی شود.

• مایعات خودرو: علاوه بر روغن، مایعات خودرو مانند آب رادیاتور و مایع شیشه‌شوی نیز باید قبل از سفر چک شوند. آب رادیاتور موجب می‌شود که دمای موتور مناسب بماند و بیش از اندازه گرم نشود. موتور ماشین در هنگام سفر و رانندگی طولانی تحت فشار زیادی قرار خواهد گرفت و به همین دلیل باید از کافی بودن آب رادیاتور مطمئن شد. وجود مایع شیشه‌شوی نیز باید بررسی شود تا در زمان ضروری برای تمیز کردن شیشه خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

بررسی باتری خودرو

یکی دیگر از قطعات مهم خودرو که قبل از مسافرت باید چک شود، باتری خودرو است. برای اینکه از سلامت باتری مطمئن شوید به صدای استارت توجه کنید؛ اگر زمانی که سوئیچ را می‌چرخانید، استارت ماشین صدای کندی داشته باشد بدین معنی است که استارت خراب شده یا باتری باید تعویض شود. اگر حدود دو سال از عمر باتری ماشین می‌گذرد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. دستگاه ردیابی محل قطعی و اتصال سیم خودرو ، جهت بررسی عیوب باتری و سیمکشی خودرو بوده و از جمله وسایل کاربردی می باشد که پیشنهاد میگردد همراه خودروی خود داشته باشید.

بررسی باتری خودرو قبل سفر

بررسی چراغ‌های خودرو

چراغ‌های خودرو از موارد مهمی هستند که باید قبل از مسافرت بررسی شوند. منظور از چراغ‌های خودرو، چراغ‌های جلو، عقب و چراغ‌های راهنما هستند. اگر یکی از چراغ‌ها، عملکرد درستی ندارد، بهتر است جهت اطمینان هر دو را تعویض کنید. برای ایمنی و اطمینان بیشتر، چند لامپ یدکی به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید آن‌ را تعویض نمایید.

بدون شک کارکرد درست چراغ‌ها در زمان رانندگی در شب بسیار اهمیت دارد و رانندگی بدون چراغ و یا با چراغ‌های خراب، بسیار خطرناک خواهد بود؛ علاوه بر این، پلیس خودروهایی که چراغ‌های درستی ندارند را متوقف خواهد کرد. از جمله کارهایی که می توانید انجام دهید ، مراجعه به تعمیرکار مجرب جهت تنظیم نور چراغ های خودرو توسط دستگاه تنظیم نور چراغ خودرو می باشد.

بررسی تسمه‌های موتور خودرو

تسمه‌های موتور خودرو از دیگر موارد مهمی هستند که باید قبل از سفر آن‌ها را چک کرد. تسمه‌های موتور را با دست بچرخانید و میزان اصطکاک آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر تسمه‌ها، دچار ترک‌خوردگی و پارگی شده‌اند یا اینکه طناب‌های فیبری آن‌ها بیرون آمده‌اند؛ به این معنی است که باید تسمه را تعویض کنید.

بررسی تسمه‌های موتور خودرو قبل سفر

اگر خودروی شما کمتر از 60 هزار کیلومتر مسافت را طی نموده است، به احتمال زیاد تسمه آن سالم است و به تعویض نیازی ندارد. ماشین‌های جدید اغلب یک تسمۀ بزرگ به نام تسمه پروانه دارند که تمام لوازم جانبی آن باید چک شود. خوردهای قدیمی بیشتر از یک تسمه دارند و باید همگی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرند. توجه کنید که اگر تسمه‌ها فرسوده، کهنه و یا شل شده‌اند باید سریعاً تعویض شوند.

بررسی فیلتر هوای خودرو

قبل از مسافرت فیلتر هوای خودرو را چک کنید و اطمینان پیدا کنید که فیلتر هوا مسدود نشده باشد. بیشتر خودروها، بدون نیاز به تعویض فیلتر هوا می‌توانند مسافت‌های طولانی را طی نمایند؛ با این وجود بهتر است قبل از سفر وضعیت فیلتر هوا را بررسی کنید.

ترمز خودرو را چک کنید

قبل از مسافرت حتماً ترمزهای خودرو را مورد بررسی قرار دهید. لنت‌های ترمز در سفرهای طولانی و جاده‌های پر پیچ و خم بیشتر فرسوده می‌شوند. بهترین راه برای بررسی لنت ترمز این است که چرخ‌ها را درآورید. اما بدون درآوردن چرخ‌ها نیز می‌توانید لنت را چک نمایید. برای این کار به پشت چرخ‌ها نگاه کنید و ضخامت لنت ترمز را مورد بررسی قرار دهید. حداقل ضخامت لنت ترمز باید چیزی در حدود شش میلی‌متر باشد. در صورت وجود عیب بر روی دیسک های ترمز خودرو، تعمیرکار بوسیله دستگاه دیسک تراش روکار ، اقدام به رفع موانع و نواقص می نماید.

بررسی برف‌پاک کن و گرم‌کن شیشه عقب

قبل از مسافرت حتماً سالم بودن برف‌پاک کن ماشین را چک کنید و اطمینان پیدا کنید که در زمان بارندگی، شیشه ماشین را به‌خوبی تمیز می‌کند. سلامت گرمکن شیشه عقب ماشین نیز باید چک گردد تا در هنگام بخار کردن شیشه از آن استفاده شود.

سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو را بررسی کنید

قبل از مسافرت از سلامت کامل سیستم گرمایش و سرمایش خودرو یا همان سیستم تهویه خودرو مطمئن شوید. درست کار کردن سیستم گرمایشی و سرمایشی اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که در هنگام مسافرت ممکن است با شرایط آب و هوایی مختلفی روبرو شوید و به همین دلیل باید آمادگی لازم را داشته باشید. اگر سیستم سرمایشی خوردوی شما نیاز به شارژ گاز دارد، به یک فنی کار معتمد مراجعه نمایید تا بوسیله یک دستگاه شارژ گاز کولر تمام اتوماتیک ، شارژ سیستم را انجام دهد.

نتیجه‌گیری
چک کردن خودرو قبل از سفر از جهات مختلف بسیار مهم و با اهمیت است. رانندگی طولانی مدت و نیز رانندگی در جاده‌های پر پیچ و خم فشار زیادی به ماشین وارد می‌کند و اگر بخش‌های مختلف خودرو مانند لاستیک‌ها، روغن‌های مختلف آن، تسمه‌ها، باتری، چراغ‌ها و… قبل از مسافرت بررسی و چک نشوند ممکن است شما را دچار سرگردانی و دردسر کنند. با چک کردن قسمت‌های مختلف ماشین قبل از مسافرت می‌توان از مشکلاتی چون داغ شدن بیش از اندازه موتور، پنچر شدن تایرها و عملکرد نادرست بخش‌های دیگر ماشین جلوگیری کرد. در این مقاله سعی کردیم تا چک لیست کامل چکاپ ماشین قبل از سفر را برای شما بیان کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کرده باشید.

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.