علت روغن ریزی خودرو و انواع آن + راه حل های رفع آن

انواع و دلایل روغن ریزی خودرو

اگر شما نیز دارای خودروی شخصی هستید، بدون شک با روغن‌ریزی آن مواجه شده‌اید. روغن‌ریزی خودرو از مشکلات شایعی است که اغلب مالکان خودرو آن را تجربه کرده‌اند. روغن‌ریزی به‌ شکل نشتی قطره‌های روغن از زیر بدنه خودرو، بر روی زمین خودش را نشان می‌دهد. بنابراین، اگر متوجه لکه‌هایی از روغن در زیر ماشین خود شده‌اید، بدانید که خودرو دچار روغن‌ریزی شده است.

خودرو وسیله‌ پیچیده ای است که حرکت بدون اصطکاک و روان قطعات آن اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که اگر قطعات آن بیش از اندازه بر روی هم ساییده شوند، در مدت زمان کمی، فرسوده و خراب می‌گردند. شرکت‌های سازنده خودرو برای جلوگیری از چنین مشکلاتی از روغن که روان‌کننده قطعات خودرو است، استفاده می‌کنند. وجود روغن در قطعات ماشین مانند موتور، موجب کارکرد بهتر آن می‌شود.

در سیستم خودرو چهار نوع روغن ترمز، موتور، گیربکس و هیدرولیک به کار گرفته می‌شود. اگر هر کدام از این قسمت‌ها دچار نشتی شوند، ما با روغن‌ریزی مواجه خواهیم شد. در این مقاله سعی داریم مطالبی را در مورد روغن‌ریزی خودرو و مشکلات مربوط به آن برای شما بیان نماییم. پس اگر خودرو شما دچار روغن‌ریزی شده است این مقاله را از دست ندهید.

انواع روغن‌ریزی خودرو

روغن‌ریزی می‌تواند در قسمت‌های مختلف خودرو رخ دهد؛ چرا که همان‌طور که بیان شد، در سیستم خودرو از روغن‌های گوناگونی چون روغن ترمز، روغن موتور، روغن هیدرولیک و روغن گیربکس استفاده می‌شود. در ادامه در مورد روغن‌ریزی در هر یک از این قسمت‌ها توضیحاتی ارائه می‌شود.

انواع روغن‌ریزی خودرو

1. روغن‌ریزی ترمز خودرو

روغن‌ریزی ترمز شفاف‌تر از سایر بخش‌هاست. باید این نکته را بیان کرد که نشتی روغن در سیستم ترمز، خطرناک‌ترین نوع روغن‌ریزی در خودرو است. روغن‌ریزی در سیستم ترمز به‌طور معمول در نزدیکی چرخ‌های ماشین خودش را نشان می‌دهد. کارکرد سیستم ترمز در ماشین، به مقدار روغن موجود در مدار اختصاصی آن وابسته است.

اگر سیستم ترمز، نشتی روغن داشته باشد، سطح روغن در مدار آن کم می‌شود و در نتیجه قدرت ترمزگیری خودرو کاهش پیدا می‌کند و دچار افت می‌شود. اگر قدرت ترمزگیری ماشین افت پیدا کند، ماشین به‌درستی توقف نمی‌کند و در نتیجه منجر به تصادف می‌شود. روغن‌ریزی در سیستم ترمز خودرو بر اثر فرسوده شدن لنت ترمز یا صدمه رسیدن به مدار آن در خودروهای کارکرده اتفاق می‌افتد.

2. روغن‌ریزی موتور خودرو

اگر در زیر خودرو خود، لکه‌هایی قهوه‌ای یا سیاه‌رنگ مشاهده می‌کنید، نشان‌دهندۀ این است که موتور خودرو دچار روغن‌ریزی شده است. نشت روغن در قسمت موتور خودرو، رایج‌ترین نوع روغن‌ریزی ماشین به شمار می‌آید. روغن‌ریزی موتور، بویی مشابه بویِ سوختن لاستیک یا بنزین سوخته دارد و اینگونه قابل تشخیص است. روغن موتور چون چربی زیادی دارد و دارای ویسکوزیته بالایی است پس از نشت، به‌راحتی پاک نمی‌شود.

3. روغن‌ریزی هیدرولیک

روغن‌ریزی در قسمت هیدرولیک خودرو رقیق‌تر از سایر بخش‌هاست. روغن این قسمت، ویسکوزیته بسیار کمی دارد و دارای بویی تند و رنگی قرمز و قهوه‌ای است. با سرویس‌های دوره‌ای ماشین می‌توان به‌آسانی از روغن‌ریزی هیدرولیک پیشگیری نمود. روغن‌ریزی هیدرولیک می‌تواند به دلایل گوناگونی از جمله وجود نشتی در شلنگ هیدرولیک، خرابی فشنگی هیدرولیک، مشکل در مخزن هیدرولیک و اختلال در پینیون فرمان خودرو رخ دهد.

4. روغن‌ریزی گیربکس خودرو

روغن‌ریزی در ناحیه گیربکس خودرو، بویی مشابه نفت دارد. غلظت روغن جعبه‌دنده بسیار بیشتر از روغن موتور است. باید بیان کرد که روغن در قسمت گیربکس در حالت طبیعی رنگی قرمز دارد؛ اما هنگامی که عمر مفید آن تمام شود به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌یابد. اگر نشتی روغن در قسمت جلویی ماشین و نزدیک به وسط خودرو رخ دهد، روغن‌ریزی مربوط به گیربکس است.

چگونه محل روغن‌ریزی خودرو را پیدا کنیم؟

  • برای تشخیص محل روغن‌ریزی خودرو می‌توانید یک کاغذ یا کارتن سفید را در زیر ماشین قرار دهید. با این روش به‌راحتی محل و نوع نشتی قابل تشخیص است.

چگونه محل روغن‌ریزی خودرو را پیدا کنیم؟

  • دنبال کردن رد روغن در زیرخودرو و رسیدن به نقطۀ ریزش.
  • پس از توقف نمودن خودرو به مدت چند ساعت، کف زمینی که ماشین را در آن پارک کرده‌اید را بررسی کنید.
  • خودرو را به کارواش ببرید و موتور آن را با رعایت موارد لازم شستشو دهید. پس از شستن موتور خودرو به مدت 2 الی 3 روز با خودرو خود رانندگی نمایید. در اغلب موارد پس از چند روز محل نشتی روغن در خودرو مشخص می‌گردد.
  • اگر کارکرد خودروی شما بالای 80 هزار کیلومتر است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را بررسی نمایید. در این صورت احتمالاً روغن‌ریزی به‌دلیل پوسیدگی قسمتی از سیستم هیدرولیک است.
  • در اغلب ماشین‌ها علت روغن‌ریزی، خرابی واشر درب سوپاپ خودرو به دلیل گرما و فشار زیاد پس از 40 هزار کیلومتر است. در این صورت روغن از قسمت بالای موتور به پایین سرازیر می‌گردد و موجب کثیف شدن همه جا می‌شود.
  • در برخی مواقع خرابی واشر درب کاتل خودرو، ممکن است علت روغن‌ریزی خورو باشد.
  • خودرو خود را به نزد تعمیرکاری ماهر ببرید تا ماشین را از نظر روغن‌ریزی بررسی نماید.
  • در پایان باید گفت که کاهش روغن خودرو همواره به علت روغن‌ریزی و نشت روغن نیست و ممکن است دلایل دیگری چون روغن‌سوزی و بی‌کیفیت بودن روغن موجب کاهش روغن خودرو شود.

دلایل نشت روغن خودرو

روغن‌ریزی خودرو دلایل زیادی دارد که رایج‌ترین علت روغن‌ریزی خودرو می‌تواند عمر بالای آن باشد. هر چه خودرو عمر بیشتری داشته باشد، احتمال روغن‌ریزی در آن بیشتر خواهد بود؛ چرا که قطعات خودرو پوسیده و فرسوده می‌شوند و همین موجب نشتی روغن می‌شود. در ادامه به مهمترین علت‌های روغن‌ریزی خودرو پرداخته می شود:

دلایل نشت روغن خودرو

  • اگر نشتی روغن از موتور ماشین باشد علت آن ممکن است خرابی پیچ کارتل، واشر سرسیلندر، پمپ بنزین مکانیکی ، واشر کارتل، کاسه نمد، لاستیک‌های چکمه‌ای، سنسور فشار روغن یا شمع روغن، درب محفظه روغن و فیلتر روغن باشد.
  • اگر روغن‌ریزی در قسمت هیدرولیک خودرو اتفاق بیفتد، ممکن است ناشی از خرابی و نقص در قسمت‌های مانند فشنگ هیدرولیک، مخزن هیدرولیک، شلنگ هیدرولیک و پینیون فرمان ماشین باشد. نشتی روغن در بخش هیدرولیک چندان رایج نبوده و با سرویس‌های دوره‌ای ماشین به‌راحتی قابل پیشگیری است.
  • سرمنشأ روغن‌ریزی در سیستم ترمز خودرو می‌تواند ناشی از وجود مشکل در پمپ ترمز، مخزن سیلندرهای ترمز در چرخ عقب و نیز هرز شدن واشر میان اتصالات ترمز باشد.
  • نشتی روغن در قسمت جعبه‌دهنده ماشین ممکن است به دلایلی چون وجود حفره یا ترک خوردگی در قسمت پوستۀ گیربکس، خرابی نقطۀ اتصال پوسته گیربکس یا کلاچ، خراب شدن میله تعویض دنده و کاسه نمد، مشکل در فشنگی دنده عقب، پارگی واشرهای سفت‌کننده و عدم تعویض به موقع روغن گیربکس رخ دهد.

پیامدهای روغن‌ریزی خودرو

روغن‌ریزی خودرو نشان‌دهندۀ مشکل جدی در خودرو است که در صورت بروز چنین مشکلی نباید آن را نادیده گرفت. از جمله عواقب ناشی از نشتی روغن در ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی میل‌لنگ
  • آسیب جبران‌ناپذیر به گیربکس ماشین و خراب شدن قطعات آن
  • سوختن موتور
  • خراب شدن یاتاقان‌ها
  • خرابی سوپاپ‌ها و فنر سوپاپ
  • آتش‌گرفتن ماشین در صورتی که قسمت هیدرولیک نشتی داشته باشد
  • چسبیدن پیستون به سیلندر
  • فرسودگی و ترک موتور
  • مهم‌ترین پیامد روغن‌ریزی خودرو در سیستم ترمز، از کار افتادن ترمز و عدم ترمزگیری به موقع ماشین است که موجب تصادف و به خطر افتادن جان سرنشینان خودرو می‌شود.

برای جلوگیری از روغن‌ریزی چه کارهایی انجام دهیم؟

برای پیشگیری از روغن‌ریزی، خودرو باید به طور منظم بررسی و سرویس شود. روعن ترمز، موتور، هیدرولیک و جعبه‌دنده ماشین باید به صورت منظم و در زمان موعود خود، تعویض گردند. اگر به موتور خودرو فشار زیادی وارد آید موجب از بین رفتن و سوختن واشرهای نگهدارندۀ آن می‌شود؛ بنابراین نباید به موتور خودرو فشار زیادی وارد نمایید.

برای جلوگیری از روغن‌ریزی چه کارهایی انجام دهیم؟

یکی از راه‌های بسیار ساده جهت جلوگیری از نشتی روغن موتور، تعویض به موقع فیلتر روغن است. سعی کنید از روغن‌های باکیفیت استفاده کنید؛ چرا که روغن‌های بی‌کیفیت و نامرغوب موجب نشت مداوم و طولانی مدت روغن می‌شوند و تأثیرات منفی را بر روی خودرو خواهند داشت. اگر تخصصی در زمینۀ مکانیک خودرو ندارید هرگز خودسرانه اقدام به تعویض روغن خودرو نکنید و به تعمیرکارهای متخصص و حرفه‌ای مراجعه نمایید.

رفع نشتی روغن خودرو چگونه است؟

رفع روغن‌ریزی خودرو بر اساس نوع آن متفاوت است. برای از بین بردن روغن‌ریزی ماشین، ابتدا باید مشخص شود که نشتی روغن از کجا صورت گرفته است، اگر نشتی مربوط به موتور ماشین است علت‌های نشتی روغن در موتور باید بررسی شود، اگر نشتی روغن مربوط به گیربکس و جعبه‌دنده است باید این قسمت مورد بررسی قرار گیرد. و اگر سیستم ترمز ماشین دچار نشتی شده است باید علت‌های مربوط به نشتی ترمز خودرو را چک کرد. باید توجه نمود که برای رفع روغن‌ریزی خودرو و تشخیص محل دقیق نشتی باید به تعمیرکار مراجعه کرد تا دلایل نشتی و روغن‌ریزی را مورد بررسی قرار دهد.

سخن پایانی

در این مقاله در در مورد روغن‌ریزی خودرو، انواع روغن‌ریزی و دلایل آن مطالبی بیان گردید. پس از آن پیامدهای روغن‌ریزی خودرو  و راه‌های جلوگیری از روغن‌ریزی و نشتی روغن در خودرو را توضیح داده شد. در پایان باید گفت که برای جلوگیری از نشتی روغن در خودرو به طور منظم و دوره‌ای آن را بررسی کنید و روغن‌های چهارگانۀ خودرو (روغن موتور، ترمز، گیربکس و هیدرولیک) را به موقع تعویض نمایید. اگر خودروی شما دچار روغن‌ریزی شده است آن را جدی بگیرید و خودروی خود را چک کنید و اگر تخصصی در این زمینه ندارید حتماً به تعمیرکار باتجربه مراجعه کنید تا علت ‌روغن‌ریزی ماشین شما را بررسی کند و نسبت به رفع آن اقدام نماید.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.